روستایی

۳۲۶ هکتار از عرصه‌های طبیعی کردستان رفع تصرف شد

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا،پیمان فتاحی  اظهار کرد: این میزان اراضی رفع تصرف شده بر اساس آرای اجرایی صادره واحدهای اجرای احکام دادگستری شهرستان‌ها انجام شده است.

وی اضافه کرد: در اجرای ماده ۵۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع یک هزار و ۹ پرونده در مدت یاد شده برای تخریب و تصرف عدوانی در سطح ۹۹۸ هکتار تشکیل شد.

مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان افزود: در این مدت جرایم و تخلفات ماده ۴۲ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع در خصوص قطع درختان ۸۱ فقره پرونده برای پنج هزار و ۵۳۷ اصله درخت و نهال به مراجع قضایی ارسال شد.

فتاحی تاکید کرد: اطلاع رسانی، آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی، آموزش، توانمندسازی و گسترش مشارکت مردم در طرح‌های منابع‌طبیعی در تمام برنامه‌ها مورد تاکید است به طوری که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان با حمایت و همکاری خانه مطبوعات و رسانه‌های استان کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری کردستان و صدا و سیمای مرکز استان، نخستین جشنواره منابع طبیعی و رسانه را با هدف اشاعه، گسترش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت، احیای توسعه، اصلاح و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی و رشد و تعالی سواد رسانه‌های استان، مردم و بهره برداران در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری را برگزار می‌کند.  

وی افزود: در ضمن تولید و  پخش انیمیشن‌های آموزشی نمایش‌های طنز و گزارش‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و صدا و سیما، تولید اینفوگرافی‌های آموزشی پیشگیری از حریق و رفع تصرف، توزیع تراکت و انتشار پیام در اماکن عمومی و فضای مجازی و نقاط بحرانی و نصب پوستر و بنر از دیگر اقدامات این اداره‌کل در راستای فرهنگ‌سازی بوده است.

فتاحی خاطرنشان کرد: برای هر سه بخش شعار سال ۱۴۰۰ اعم از تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، ۱۴ اقدام محوری در قالب طرح ۱۴۳ در نظر گرفته شده است ‏که نتیجه آن، تقویت حفاظت، احیاء و بهره‌برداری اصولی منابع‌طبیعی کشور خواهد بود.‏

فتاحی یادآور شد: برخی از کشاورزان به اشتباه بقایای گیاهان در مزارع را آتش می‌زنند این اقدام تاثیری بر اهداف مدنظر ندارد و فقط باعث سوختن و از بین رفتن گیاهان می‌شود، همچنین به همراه آن بافت خاک نیز آسیب می‌بیند و در برابر باران و باد بسیار سست شده و با کمترین باران، شاهد فرسایش خاک و بروز سیل خواهیم بود.

وی تاکید کرد: برابر ماده ۲۰ “قانون هوای پاک” مرتکبین به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد و علاوه بر این ماده قانونی در خصوص  آتش زدن درختان جنگلی، بوته‌ها، بقایای گیاهی در مزارع و باغات بر اساس ماده ۶۷۵ و  ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲ و ۲۲ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و ماده ۴۵ و ماده ۴۷ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع آتش زدن در جنگل و مرتع  جرم محسوب می‌شود.

فتاحی اضافه کرد: در حال حاضر ۹ هزار و ۹۹۴ پرونده جرایم و دادخواست‌های حوضه اراضی ملی در دادگستری در حال رسیدگی است.

وی گفت: در شرایط مطلوب صیانت و حفاظت از هر ۱۰ هزار هکتار جنگل و هر ۵۰ هزار هکتار مرتع به تفکیک یک نفر نیروی آموزش دیده و متخصص نیاز است و انتظار می‌رود خود مردم و فعالان منابع طبیعی نیز به عنوان حافظان انفال الهی در این خصوص همکاری و مشارکت فعالانه در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند تا بتوان این ثروت‌های خدادادی را به خوبی حفاظت کرد.

مسوول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان ضمن دعوت مردم به مشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت جنگل و مرتع  گزارش دهند.

در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره‌بردار بخش مراتع هستند و بهره‌برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می‌کنند.

خروج از نسخه موبایل