Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 256
  پرینتخانه » اتاق خبر تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۵:۴۲ | 195 بازدید | ارسال توسط :

یک بام و دوهوای بازارچه فروش در طارم‌سفلی

ایسنا/قزوین طارم سفلی یکی از بخش‌های محروم واقع در شهرستان قزوین است و چند سالی است که کشاورزان این منطقه درخواست راه‌اندازی بازارچه برای فروش محصولات کشاورزی خود دارند که در این گزارش روند احداث بازارچه را پیگیری خواهیم کرد.

یک بام و دوهوای بازارچه فروش در طارم‌سفلی

در گزارش قبل پای سخنان اهالی طارم نشستیم و آنان از نبود بازارچه محلی گله‌مند بودند، اهالی راه‌اندازی این بازارچه را موجب رونق اشتغال پایدار، مهاجرت معکوس و حتی رونق گردشگری منطقه می‌دانستند. در این گزارش سعی کردیم موضوع را از مدیران مربوطه استان قزوین پیگیری کنیم.

اکرم نجفی، مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین به ایسنا می‌گوید: حدود ۱۰۰ روستا در طارم وجود دارد که راه‌اندازی بازارچه فروش جزو برنامه‌های ۶ سال اخیر حوزه امور روستایی استانداری در طارم و دیگر شهرهای استان بوده و هست. بازارچه‌های محلی یکی از ظرفیت‌های مهمی است که می‌تواند باعث درآمدزایی در مناطق روستایی شود و هم عرضه و تماس تولیدکننده با خریدار را سرعت بخشد و هم اینکه قیمت‌ها را منطقی ‌کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین بیان می‌کند: واسطه‌گری و دلال‌بازی مشکل مهم تولیدکننده است و این موضوع باید حل شود. راه‌اندازی بازارچه‌های محلی در منطقه الموت، بوئین‌زهرا، تاکستان، آوج و قزوین در حال پیگیری است و یکی از مشکلات ما برای پیگیری این موضوع تأمین زمین مناسب است که شاخصه‌های اداره کل راهداری را دارا باشد.

وی اضافه می‌کند: بازارچه طارم باید در منطقه‌ای مانند محور «قزوین – رشت» قرار بگیرد که خریدار به‌سهولت به آن دسترسی داشته باشد این‌طور نباشد که خریدار برای خرید جزئی محصول تا مناطق دورافتاده طارم برود. متأسفانه تأمین زمین در بخش طارم و حاشیه آزادراه بسیار دشوار بود و علی‌رغم پیگیری و رایزنی‌های مختلف نتوانستیم زمینی را پیدا کنیم که شاخصه‌های اداره راه را داشته باشد چون اغلب مجتمع‌های بین‌راهی اراضی مناسب را خریداری کردند.

نجفی با بیان اینکه بیشترین امتیاز در لاین جنوبی آزادراه است، تشریح می‌کند: در لاین شمالی مسافر به مقصد شهرهای شمالی می‌رود و هنگام رفت کمترین خرید را دارد، بیشترین خرید در لاین جنوبی است. با همکاران منابع طبیعی و راهداری کلیه مناطق و مسیرها را بررسی کردیم که اغلب توسط مجتمع‌های بین‌راهی خریداری شده است. البته خود دهیاری‌ها زمین داشتند و دادن رمپ، ایمن‌سازی و فاصله از بزرگراه به‌گونه‌ای بود که نتوانستیم مجوزها را بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: ما می‌خواستیم بیشترین امتیاز را بین گردنه کوهین و خروجی طارم بدهیم تا وقتی مسافر به سمت قزوین می‌آید محصولات طارم و منطقه را عرضه کنیم.

نجفی می‌گوید: لاین شمالی بیشترین مزیت را برای سوخت و غذاخوری دارد. در مقطعی خواستیم بازارچه را در لاین شمالی احداث و با زیرگذر آن را به لاین جنوبی وصل کنیم که ممکن نشد و این اجازه را به ما ندادند.

مجتمع‌های رفاهی باید با هم ۲۰ کیلومتر فاصله داشته باشند

جواد حق‌لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین به ایسنا می‌گوید: در اوایل سال ۹۸ زمانی که من متولی اداره کل نبودم ۲ مکاتبه در خصوص مجتمعی رفاهی با عنوان بازارچه محلی از دفتر سرمایه‌گذاری استانداری با اداره کل حمل ونقل انجام شد؛ این نامه درخواست از سوی شرکت تعاونی دهیاران بخش طارم سفلی بود که بازارچه محلی با هدف عرضه محصولات کشاورزی و صنایع دستی راه‌اندازی کنند.

وی با اشاره به اینکه راهداری پاسخ هر ۲ این نامه‌ها را داده است، ادامه می‌دهد: به علت اینکه فاصله مجتمع قبل با مجتمع در حال ساخت کم است احداث مجتمع در نقطه پیشنهادی امکان‌پذیر نبوده و این ۲ نامه بین اداره که راهداری و دفتر سرمایه‌گذاری رد و بدل شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قزوین تصریح می‌کند: فاصله نقطه پیشنهادی با مجتمع کناری آن ۲ کیلومتر بود و درحالی که فاصله بین آن‌ها باید رعایت شود تا به لحاظ ایمنی با مشکل مواجه نشوند.

حق‌لطفی متذکر می‌شود: بر اساس آئین‌نامه ابلاغی در سال گذشته، مجتمع‌های رفاهی باید با هم ۲۰ کیلومتر فاصله داشته باشند و نقطه‌ای که تعاونی پیشنهاد داده بود با مجتمع بعدی ۲ کیلومتر فاصله داشت.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قزوین در پاسخ به این سوال که آیا احداث بازارچه در لاین شمالی و ارتباط آن با زیرگذر و روگذر به لاین جنوبی ممکن است؛ می‌گوید: اعداد بسیار سنگین است و ساخت روگذر امروزه ۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد، احداث روگذر در اتوبان هم شرایط خاصی دارد و به این سادگی ممکن نیست.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین در خصوص تعامل با مجتمع‌های رفاهی بیان می‌کند: با عاملیت میراث‌فرهنگی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی، مذاکره کردیم و آنان مشارکت نکرده و بحث اجاره را مطرح کردند تا یک قطعه زمینی را اجاره دهند و افراد عرضه‌کننده در آن مستقر شوند و برای آن مجتمع محصول بفروشند.

بخشداری چند زمین مناسب پیدا کند

وی تشریح می‌کند: در حاشیه اتوبان به مشکل برخوردیم، حتی تا گزینه خرید مجتمع‌های خدماتی پیش رفتیم و دیدیم که باید یک فاصله‌بندی بین مجتمع‌ها رعایت شود و بین ۲ مجتمع نمی‌توانیم مجوز بگیریم گزینه خرید را مطرح کردیم که متأسفانه رقم بالا و از توان دفتر روستایی خارج بود. استاندار یک ماه پیش از طارم بازدید داشت و به فرمانداری و بخشداری طارم محول شد تا دراسرع‌وقت چند زمین مناسب را برای همین موضوع در محور طارم معرفی کند.

نجفی عنوان می‌کند: علی‌رغم اینکه می‌دانیم نتیجه ۱۰۰ درصدی حاصل نخواهد شد اما بر اساس تصمیمات گرفته شده بازارچه‌ طارم را از حاشیه اتوبان به نقاطی که منظومه گردشگری هستند یعنی به جایی که برای گردشگر مرکزیت داشته باشد منتقل خواهیم کرد. با توجه به تجربه با احداث محور گیلوان و قابلیتی که در غرب طارم ایجاد شده بود از همان پتانسیل برای شرق بخش استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه احداث بازارچه در محور روستایی هم با مشکلاتی همراه است، متذکر شد: الان آنچه مهم است شناسایی این اراضی است چون یکسری از زمین‌ها مستثنیات است و فرد مالک حاضر به واگذاری نیست مگر به قیمت‌های کلان، اراضی منابع ملی که ما می‌توانیم با رایزنی برای این کار تخصیص دهیم هم شرایط لازم را ندارند.

پردیس‌های روستایی دردی را دوا می‌کند؟

نجفی می‌گوید: در قالب پردیس‌های تولیدی روستایی بررسی‌های لازم را انجام دادیم و تلاش می‌شود در ۲ روستای هندی زمین و کلج بتوانیم پردیس‌ها را راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه طرح پردیس‌های تولیدی برای حمایت از تولید و واحدهای تولیدی روستا در حال پیگیری است، اضافه می‌کند: تأمین زمین و اخذ کاربری تولیدی برای آن از بزرگ‌ترین مشکلات تولید در مناطق روستایی استان قزوین است، وقتی یک روستایی می‌خواهد یک واحد تولیدی راه‌اندازی کند در گام نخست بحث زمین مطرح می‌شود تا از سازمان‌های مربوطه مجوز بگیرد و بتواند یک واحد تولیدی در آنجا راه‌اندازی کند.

مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین خاطرنشان می‌کند: پردیس تولیدی روستایی برای رفع نیاز روستاییان است، در طارم نقاطی دارای ظرفیت در حال شناسایی هستند تا پردیس‌های روستایی در آنجا ایجاد و راه‌اندازی شود؛ در تعداد پردیس‌ها محدودیت نداریم و راه‌اندازی آن به ظرفیت منطقه و اهالی، بازار فروش و تأمین مواد اولیه بستگی دارد.

حقی لطفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان می‌کند: مسئولین می‌توانند نقطه جدیدی را معرفی کنند و موقعیت و مشخصات نقطه مورد نظر خود را به ما بدهند، ما کمیته مکان‌یابی داریم، این کمیته از آن نقطه بازدید کرده و موضوع فواصل با مجتمع‌های قبل و بعد و همچنین ایمنی نقطه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، راه‌اندازی بازارچه‌های محلی یا همان پردیس‌ها دردی را از کشاورزان دوا نمی‌کند، اغلب اهالی طارم دارای محصول زیتون هستند؛ برای مثال اگر در روستای کلج پردیس راه‌اندازی شود مشتری خاصی از آنجا خرید نخواهد کرد چون اهالی طارم صاحب باغ زیتون هستند. بهتر است مسئولین به‌دنبال راهکار جدیدی باشند و با شناسایی نقطه جدید در حاشیه اتوبان و معرفی آن به اداره‌کل راهداری میدان را خالی نکنند.

انتهای پیام

برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.